Tip van de week

13/03: 'Terugpijn' van Marc Terreur

Tom Driesen is auteur en podiumdichter. Hij won in 2022 als tweede Vlaming het NK poetryslam en bracht in 2023 de bundel 'inschepen en vertrekken' uit bij uitgeverij de Zeef. Hij schrijft voor het nachtkastje en het podium. Hij trekt Collectief Dichterbij Turnhout en organiseert daar tweemaandelijks een editie You on Stage.  Hij is ook op Instagram actief als @droombazuiner.


Tom Driesen
tipt deze week 'Terugpijn' van Marc Terreur

"Ik was op zondag door de vele posts in allerlei stijlen aan het lezen toen plots 'Terugpijn' van Marc Terreur werd toegevoegd.

Aanvankelijk was ik bang dat de typografie een gimmick was, maar de tekst hield me aan het lezen. Het is een tekst die overgevoeligheid inruilt voor een zeer sterk beeldend vermogen. Hij gaat aan de slag met een niet alledaags beeld uit de fruitstreek waarvan ik vermoed dat het een observatie of een herinnering is.

Hij stapelt daar beelden en mysteries bij op die mijn hoofd doen knetteren. Ik beland in een soort vredige eenzaamheid, verlaten en klein in de geschiedenis.

Alles in het gedicht, ook de typografie, maar ook elk woord heeft een betekenis. Ik werd er oprecht stil van."