Tip van de week

27/03: 'Het Kleurloze Kasteel' van Kat. en Alice

Sandra J. Paul is auteur van kinder- en jeugdboeken, Young Adult en spannende boeken. Haar werk werd intussen in vijftien talen vertaald. Ze is vooral bekend om haar psychologische thrillers zoals 'Mijn Waarheid' en 'Verknipt' en de kinderboekenreeks over 'Hamley', het zwarte katje dat mensen begrijpt. Daarnaast is ze ook de bezieler van uitgeverij Hamley Books. Ze woont in Puurs-Sint-Amands met haar partner, haar drie tienerzonen en haar (zwarte) katten. Op 28 april geeft Sandra J. Paul in Leuven een workshop voor jonge taalmakers van 15 tot 26 jaar. 

Sandra J. Paul tipt deze week 'Het Kleurloze Kasteel' van Kat. en Alice. 

"Uit alle inzendingen op Azertyfactor sprong 'Het Kleurloze Kasteel' meteen in het oog. Misschien heeft dat wel iets te maken met de naam van de auteur (Kat), want ja, ik heb iets met katten ;)). Hoe dan ook begon ik het verhaal te lezen, wat eigenlijk een vervolgreeks is die met regelmaat op Azertyfactor wordt gepost. 

Hoewel het verhaal als een kinderboek wordt omschreven, is het verre van dat. Daarvoor is de taal te bloemrijk en het verhaal te complex. Ik zou het eerder omschrijven als een sprookje voor jeugd vanaf een jaar of tien, met een speelse, soms komische en vaak ook spannende invalshoek. Ook de tekeningen zijn vrij volwassen. Daardoor is 'Het Kleurloze Kasteel' een verhaal dat gelezen kan worden door jong en iets minder jong.

Zowel Kat als illustrator Alice hebben verbeelding en creativiteit in overvloed. Daarom heb ik dit verhaal met plezier gespot en gelezen." 

Gerelateerd

Tip

1. Het Kleurloze Kasteel (voor, door en met Alice, met inzicht op fruit en legendes is dit dus poging twee)

Inleiding: Tienerzorgen Hoe groot is de kans dat ik zal sterven voor de komende oogst, vroeg Elion zich af terwijl hij geluidloos een loodzware doorweekte bundel stro optilde en tegelijk de dagen telde die hem nog restten voordat hij, met een zeis over de schouder, op een modderig veld werd verwacht. Vier dagen, het was een eenvoudige rekensom. De kans op een ingrijpende gebeurtenis, de eerstkomende vier dagen was klein. Na deze nacht stond er niks meer op zijn planning behalve richting 'boerenbuiten' reizen. Hij zag er tegenop en vervloekte het moment waarop hij had toegestemd met het stomme plan om zijn broer te helpen met het binnenhalen van de laatste oogst. Elion legde inmiddels de tweede losse bundel stro behoedzaam op de eerste. 'Ooemf.' Zijn voet schoof weg op het spekgladde dak en het koude zweet brak hem uit. Hij zette het beeld van zijn nabije toekomst aan de kant, hier en nu vroegen om al zijn aandacht. Na drie bundels was het gat groot genoeg. Hij klopte tevreden op zijn strakke buik: de enige reden waarom hij niet dik wilde worden, was dit. Hoe dikker de dief, hoe groter het gat, hoe meer er gewerkt moest worden, zo had Alex hem van jongs af geleerd. Elion controleerde zijn stapeltje bundels, bij zijn vertrek kon hij de ingang gewoon weer afdekken. 'Netjes.' Hij was tevreden: ondanks het pokkenweer liep alles bijzonder vlot. Hij manoeuvreerde zich zodanig dat hij plat op zijn buik lag om door het vrijgekomen gat naar beneden te kijken. De lucht die opsteeg was wak, met geur van talloze schimmels. Elion trok zijn sjaal voor zijn gezicht. Hij snoerde zijn rugzak stevig aan en liet zich behoedzaam door het vrijgemaakte gat in het dak zakken. Hij bengelde secondelang in de leegte, voordat zijn voeten houvast vonden op een dikke, houten balk. Elion ademde uit. En liet zijn handen voorzichtig los. De balk kreunde ontevreden maar maakte niet onmiddellijk aanstalten doormidden te breken. Hij zette zijn muts af en woelde door zijn natte haar tot het alle kanten opstond. Hij had vrije oren nodig, ook deze wijze les had hij meegekregen op zijn eerste inbraak ooit in het kasteel. Ogen waren hier niks waard. Hij hurkte neer en wachtte geduldig tot het kraken wegtrok: de balk legde zich, met een beetje tegenzin, neer bij Elions gewicht.  Twee minuten waren voorbij, de volgende twee spendeerde hij met rondkijken in de duisternis. Alert voor de kleinste verandering sinds zijn vorige bezoekje hier. Dit was zijn laatste keer in naam van de Liga. Falen was geen optie. Rondom hem voelde alles aan zoals altijd: leeg, doods, stoffig met ergens een kleine stip van Energie, waar hij de de bron niet van wilde kennen. Hij kwam overeind, balanceerde over de balk tot aan een massieve steunpilaar en bevroor: een ijskoude huivering kroop langs zijn rug, alsof iemand in zijn nek had geblazen. 'Getver,' fluisterde hij. 'Niet het moment om jezelf bang te maken. Je verliest tijd, stomkop.' Zeven minuten waren er intussen voorbij. Het was een verhaaltje. Zo'n soort verhaal dat iedereen wist, ondanks het feit dat de getuigen ervan het niet konden navertellen. Elion had nooit gesnapt hoe dat in zijn werk ging maar hij was niet van plan om de betrouwbaarheid ervan te testen. Inbreken in het Kleurloze Kasteel werd aangeraden tussen half drie en drie uur in de nacht, om confrontaties met eventuele spoken, geesten en andere onsympathieke, op bloed beluste aanwezigheden te vermijden. Hij zette zijn innerlijke klok op 23 minuten... (Wordt vervolgd)

Kat.
64 3

Gepubliceerd op

27 mrt. 2024