Verhaal voor dictee: verdwalen

Dagen
16
Uren
10
Min
00
Sec
35

Omschrijving

Verhaal voor dictee De Schrijfwijzen gezocht 


Zie je het al voor je? Een bekende Vlaming leest jouw verhaal voor aan meer dan 3000 nieuwsgierige luisteraars die haast niet kunnen wachten op de volgende zin. Er heerst volledige stilte. Alleen jouw woorden vullen de grote hal van de bibliotheek. Al de boeken die rusten op de planken luisteren mee. De deelnemers aan De Schrijfwijzen nemen je woorden met veel aandacht in zich op en proberen die dan even perfect, zoals jij ze hebt neergeschreven, op hun blad te krabbelen. 

Neem deel aan deze wedstrijd en wie weet, wordt dat droomscenario jouw werkelijkheid!

 

Thema: verdwalen

Je laten verdwalen tijdens een citytrip en wel zien waar je uitkomt. Snuisteren in de bibliotheek, nieuwe boeken ontdekken en thuis verdwalen in een verse stapel leesvoer. Of letterlijk het spoor bijster raken tijdens een wandeling in het bos of een afspraak in een onbekende stad. Wij zijn benieuwd naar jouw (verzonnen) verdwaalverhaal. 

 

Je verhaal

  • Het thema is ‘verdwalen’.

  • Je verhaal telt minimaal 500 en maximaal 700 woorden. Bij voorkeur vormt het inleidend gedeelte, bestaande uit 120 tot 150 woorden, een afgerond geheel dat gebruikt kan worden als traditioneel dictee. Idealiter heeft dat inleidende gedeelte een open einde of cliffhanger. De rest van de tekst dient als basis voor het taalspel.

  • Je tekst hoeft niet te barsten van moeilijke woorden en instinkers. De Schrijfwijzen is geen wedstrijd voor woordenboekfetisjisten, maar een laagdrempelig en eigentijds taalspel. Je herwerkt je tekst later met de organisatoren van het dictee zodat die klaar is voor het taalspel. 

 

De spelregels 

  • Er is slechts één inzending per persoon mogelijk.
     
  • De deadline om je verhaal in te zenden is 15 mei 2024.
     
  • Nam je eerder al deel aan ‘Verhaal voor dictee’? Dan mag je nu opnieuw deelnemen, maar niet met dezelfde tekst.
     
  • Was je winnaar of laureaat bij één van de vorige edities, dan kan je helaas niet meer deelnemen. We bieden graag de kans aan nog onbekend talent.
     
  • We gaan met deze wedstrijd op zoek naar nieuw ongepubliceerd talent. Enkel als je nog geen boek of bundel gepubliceerd hebt, noch bij een erkende uitgeverij, noch in eigen beheer, kan je deelnemen. 

 

Selectie 

De vakjury o.l.v. Ludo Permentier kiest drie laureaten. De bibliotheekmedewerkers beslissen vervolgens met welke van de drie teksten het spel gespeeld wordt. Een tweede tekst wordt gebruikt voor de finale. Een derde tekst voor een extra moeilijke editie voor dicteetijgers. 

Ben je één van de laureaten, dan ben je bereid om in samenwerking met Ludo Permentier je tekst helemaal klaar te stomen voor het dictee. 

De drie laureaten ontvangen een boekenpakket t.w.v. 50 euro en worden tijdens één van de drie evenementen letterlijk in de bloemen gezet. 

 


De Schrijfwijzen

De Schrijfwijzen is een initiatief van Creatief Schrijven in samenwerking met de Vlaamse bibliotheken, VRT en het Team Taaladvies van de Vlaamse overheid.

De zesde editie van het plezantste dictee vindt plaats op vrijdag 4 oktober 2024 om 20u in meer dan honderd bibliotheken verspreid over Vlaanderen en Brussel. De winnaars van elke bibliotheek spelen eind oktober de finale op een unieke locatie. 

Inschrijven voor De Schrijfwijzen kan vanaf 19 augustus 2024.
Alle info lees je op https://www.deschrijfwijzen.be/ 

 

Deadline

15 mei 2024


Details

Prijs De winnende tekst wordt voorgelezen in alle bibliotheken die De Schrijfwijzen organiseren op vrijdag 4 oktober 2024 en verschijnt op de website van Creatief Schrijven vzw. De winnaar en de laureaten ontvangen een boekenpakket.

Georganiseerd door Creatief Schrijven vzw